torstai 23. tammikuuta 2014

Mun lukio

Tänään jutellaan aiheesta Hatanpään lukio. Mä harvemmin otan kantaa tämmösiin yhteiskunnallisiin asioihin, mutta tää on juttu joka koskettaa niin mua, kun yli 300 muutakin henkilöä. 
Tästä lakkautuksestahan on ollut puhetta jo koko syksyn, mutta tänään päätti Aamulehti asiasta uutisoida- ilman minkäänlaista varmaa tietoa, joten häslinkihän siitä syntyi. 
Mä en rupea tässä kritisoimaan mitään säästöjuttuja, sillä en niistä sen enempää tiedä kun muutkaan, enkä oo kovinkaan hyvä selittämään asioita. Tää kirjoitus on nyt mun henkilökohtainen vetoamus, miksi HaLu pitäisi säilyttää.

Yhteishenki. Se on se juttu, mitä me tutoritkin aina hoetaan avoimissa ovissa ja muissa vastaavissa. Kaikki kouluthan tätä mainostaa, enkä sano että suotta. Hatanpäälle pitää itse tulla ja kokea se, mitä mä ja moni muu, on saanut kokea viimeisinä vuosina. Pienissä lukioissa on paljon hyviä puolia. HaLussa mä tunnen itteni tärkeäksi, sillä koska meitä on vähän, jokainen opettaja oppii sut hiljalleen tuntemaan. Siellä on aina joku joka kuuntelee. 

Erikoislinjat. Meillä Hatanpäällä on tarjolla musiikki ja musiikkiteatterilinjat, joita ei muualta(?) Tampereen alueelta löydy. Meidän koulu on räätälöity sitä varten, on äänitysstudiot ja musiikin kursseja enemmän kun tarpeeksi. Mutta koska päättäjien silmissä koko ratkaisee, niin eipä tuollaisia oteta huomioon. HaLun lakkautus ei edes tuo tarvittavaa säästöä vuokrakulujen takia. 

Mulle Hatanpään lukio on ennenkaikkea tuonut paikan, jonne aamulla jaksaa herätä (okei, useimmiten). Vuosiluokat tulevat keskenään hyvin juttuun, eikä rajoja ykkösten, kakkosten ja kolmosten välillä useimmiten edes näy. Mulle se on tuonut niin paljon uusia ystäviä, pieni lukio on perheyhteisö jossa kaikki on samaa kakkua päältä sisälle. Jokainen lukio on omalla tavallaan se paras paikka, HaLu on paras paikka meille, jotka siellä päiviänsä istuu. 

Toivottavasti kukaan ei ota itteensä, sillä korostan yhä että tää on mun mielipide ja mun kokemukset meneillään olevasta asiasta!
Tässä  vielä muutama linkki, jotka ois syytä availla: 

Iida<3

4 kommenttia:

  1. Allekirjoitin tänään just ton adressin lakkauttamista vastaan, sillä mun hyvä ystävä on myös HaLussa opiskelemassa :) Toivotaan parasta! Itse en edes asu Tampereella, joten asia ei sinänsä koske mua, mutta teidän puolesta laitoin nimeni adressiin!:)

    VastaaPoista
  2. Kalevan lukiosta kyllä löytyy musalinja:) kuhan vaan tokasin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin löytyy, mutta KaLu on yksityinen koulu :) Tampereen kaupungin ylläpitämistä ollaan ainoa jolla on tämmösiä ominaisuuksia. :)

      Poista